Slik oppnår du varig suksess med nettsiden

Endelig er nettsiden lansert, og du tenker: –Deilig, da var den jobben gjort! Men nei, den gang ei …  For det er nå den viktige jobben virkelig begynner.

Hvordan dere organiserer og prioriterer webarbeidet er helt sentralt for om dere lykkes med nettsiden. 

Vanlige fallgruver

Etter mange år med å hjelpe kundene våre med å forbedre nettsidene sine, har vi identifisert noen av de største fallgruvene når det kommer til webarbeid. 

Her får du de tre vanligste feilene som ofte gjøres: 

  1. Et utydelig målbilde for nettsidene, som gjør det vanskelig å ta de riktige valgene for videre drift og utvikling.
  2. Webredaktører får ikke nok tid til å jobbe med nettsidene, og det blir et overskuddarbeid som gjøres parallelt med andre oppgaver.
  3. Andre enn webredaktørene får bestemme hvilket innhold som skal publiseres.

Om dere klarer å unngå disse fallgruvene ved å sette tydelige mål og få mandat til å prioritere og styre webarbeidet – ja, da er dere på rett vei!

Og på rett vei finner du Enebakk kommune. De har virkelig forstått viktigheten av å ha dedikerte ressurser til webarbeidet. Anders Jahr, digitaliseringsrådgiver i Enebakk kommune, forteller: 

Innholdsansvarlige fra alle avdelinger er formalisert og forankret i ledelsen. I tillegg har en sentral redaktørgruppe det overordnede ansvaret for hva som havner på nettsidene. 

Les også: Hvorfor valgte Enebakk å fornye nettsidene sine?

Suksessoppskriften får du her

Så, hvordan skal dere jobbe for å oppnå suksess med nettsidene deres, og sørge for at den gode kvaliteten opprettholdes i tiden etter publisering? 

1. Sett tydelige mål og få de godkjent av ledelsen

Målene må være i tråd med både organisasjonens overordnede mål og brukernes behov. I tillegg bør de være målbare, slik at dere kan sjekke om dere er på riktig vei.

Når dere får målene godkjent av ledelsen, er dere alle samstemte og hva dere ønsker å oppnå, og webgruppen kan jobbe målrettet og strategisk med å drifte og utvikle nettsidene.

2. Få mandat til å prioritere webarbeidet

Det er viktig å forstå at kommunikasjon og webarbeid er et fagfelt. Webredaktørene er de som har best forutsetninger for å ta gode valg rundt nettsidene. 

De som er ansatt for å jobbe med nettsidene bør derfor også få mandat til å prioritere dette arbeidet. Dette bør formaliseres i samarbeid med ledelsen. 

3. Få mandag til å si "nei"

Dersom webredaktørene sier ja til alle forespørsler om å publisere innhold på nettsidene blir det vanskeligere å vedlikeholde. Relevant og presist innhold vil drukne i mylderet og blir vanskeligere for brukerne å søke seg frem til. 

Av og til kan det være vanskelig å si nei – et godt tips kan da være å stille dette spørsmålet tilbake: – Hvilket brukerbehov løser dette innholdet?

4. Vedlikehold og slett innhold

Med tydelige mål, tid til å jobbe med nettsidene og mandat til å si nei, har dere fått et godt grunnlag for webarbeidet.  

Jobb med vedlikehold av kjernesidene for tjenestene deres for å sikre at de er oppdaterte og at de løser brukernes oppgaver på best mulig måte. 

Ikke vær redd for sletteknappen – sletting av utdatert innhold som ikke løser noen brukerbehov gjør hverdagen lettere både for dere og for brukerne!

Om dere rigger webarbeidet på denne måten har dere flere gevinster i vente. 

Det leder oss til følgende spørsmål: 

Hva kan du oppnå med gode nettsider?

Veldig mye! Deriblant:

  • Fornøyde brukere som raskt finner den informasjonen de leter etter
  • Brukere som selv får løst sine oppgaver på nett 
  • Sparte kostnader ved at brukere benytter digitale kanaler i stedet for annen form for kontakt
  • En nettside som bidrar til å nå organisasjonens mål
  • Et bedre omdømme blant målgruppene
  • En enklere og mer effektiv hverdag for webredaktørene

Hva kan vi bistå med?

Vi står alltid klare for å hjelpe til, for eksempel med:

  • Metoder og verktøy for organisering av webarbeid
  • Skriveguider for innholdsarbeidet
  • Kurs og workshops innen blant annet klarspråk, informasjonsarkitektur og målsetting
  • … og annet dere skulle trenge på deres digitaliseringsreise! 

Alt du trenger å gjøre er å legge fra deg e-posten i skjemaet under, så hører du fra oss innen kort tid.

Profilbilde Herman