De gamle nettsidene var lite brukervennlige, utdaterte, rotete og kaotiske. Det var helt klart nødvendig å gjøre noe for å bedre brukervennligheten. Særlig for innbyggere.
Aksel Ian Edgar-Lund, kommunikasjonskonsulent i Enebakk kommune.
Aksel jobber tett sammen med Anders Jahr, digitaliseringsansvarlig i kommunen, og de to blide karene fra Enebakk er helt samstemte på hva de ønsket seg da de skulle i gang med et nytt publiseringsverktøy.
Én samlet plattform
Vi hadde 11 separate nettsider i kommunen, så vi ønsket oss et CMS-verktøy som kunne samle nettsidene under en plattform.
Han tenker litt før han fortsetter:
– Det var også viktig for oss at nettsidene skulle være enhetlig, samtidig som vi ønsket at alt skulle være tilgjengelig på ett sted. Både vedlikeholdsmessig, men også for publikum.
Les også: Over 60 nettsider i samme løsning
Illustrasjon: På Enebakks kommuneside er det enkelt for besøkende å finne frem.En partner å lene seg på
– Vi så også etter god support, legger Aksel til.
Han ser bort på sin kollega Anders, som nikker og smiler.
Vi har ikke den beste kapasiteten i kommunen. Så det å ha en god partner å lene seg på, med gode løsninger og et godt supportapparat, var veldig viktig for oss.
Responsive nettsider
Digitale vaner endrer seg over tid, og i dag er det avgjørende med nettsider som kan tilpasse seg både mobil, pc og nettbrett. Det fikk Enebakk erfare.
– Nettsidene vi hadde var ikke tilpasset mobile enheter, og når statistikken viste at 70 % besøkte nettsidene fra mobil, var dette en dårlig match, forteller Anders.
Utvidet funksjonalitet
De to karene forteller videre at de hadde et ønske om å gjøre mer ut av nettsidene - som for eksempel å kunne presentere tjenestene til kommunen på en ny og enklere måte.
– Den gamle nettsiden la ikke til rette for utvidelser som for eksempel en Min side-løsning. Den ga oss ikke mange muligheter til å gjøre nettsiden mer personlig for den enkelte besøkende, reflekterer Aksel.
– Ja, det var mange behov som skulle dekkes, legger Anders til.
Gjorde grundige undersøkelser
Da startskuddet for prosjektet gikk, hadde kommunen en grundig plan for hvordan de skulle oppnå målene sine. De startet med å kartlegge markedet - og det var ikke snakk om å ligge på latsiden. Tvert i mot, det ble gjort et omfattende forarbeid, og alle skarpe hoder var skrudd på.
Vi gjennomførte grundige undersøkelser i markedet for å se hvilke muligheter som var der. Det gjorde at vi ble godt kjent med leverandørene, og kunne skru opp ambisjonene. Hovedmålet var å finne et brukervennlig nettsted for innbyggerne, men også for oss redaktører som skal bruke det daglig.
En god match
– Under demoen med ACOS fikk vi bekreftet at ACOS CMS hadde all funksjonalitet vi trengte, og mer til. Vi er veldig fornøyde med den nye plattformen, og føler på ingen måte at noe mangler. Det er betryggende, utdyper Anders.
Aksel legger også trykk på at førsteinntrykket i den innledende dialogen ble avgjørende.
– Vi fikk et godt inntrykk av personene vi møtte i ACOS, og det unike og personlige engasjementet de utstrålte. Dette var noe jeg satt veldig pris på, og det var med på å skape en skikkelig tillitsvekkende dialog.
Fra digital sinke til ledestjerne
Og resultatet av alt arbeidet? En ny, moderne nettside som er både brukervennlig, oversiktlig og intuitiv, men mange muligheter for personlig informasjon til den besøkende gjennom en Min side-løsning.
Vil du se mer av resultatet?
Besøk nettstedet til Enebakk kommune,
klikk deg rundt, og la deg begeistre 💥
Vil du vite mer om ACOS CMS?
Ta kontakt med Herman for en spennende prat om digitaliseringsmulighetene som finnes for deg og din organisasjon!