Med Min side åpner det seg helt nye muligheter. For noen høres dette ut som en klisjé, men det stemmer faktisk!
Det stemmer både for deg, og for innbyggerne. Særlig for innbyggerne som får tilgang til en døgnåpen kommune, med helautomatisert saksbehandling som gir svaret de leter etter på sekundet.
Kommunens ansikt utad
Nettsiden er kommunens ansikt utad, noe som er viktig å tenke på når du utvikler digitale tjenester. Innbyggerne besøker nettsiden for å finne informasjon eller utføre en handling. Får de ikke gjennomført oppgaven, tar de raskt kontakt med deg. Den telefonsamtalen eller e-posten er din pekepinn på at tjenestene ikke er gode nok.
Så finnes det noen unntak, så klart. Det er for eksempel ikke alltid like enkelt å fortelle bestemor på 85 hvordan hun skal logge inn med ID-porten. Ja, vi snakker av erfaring ...
Nettsidens motor
Selvbetjente og fornøyde innbyggere betyr også at kommunen sparer penger, og får mer tid til andre verdiøkende oppgaver. Det er alle tjent med.
Grunnen til at Min side kan kalles nettsidens motor er fordi det er alfa og omega for den gode opplevelsen. Enten det er i farten på vei til jobb, eller godt plantet i sofaen hjemme - min side hjelper innbyggerne å løse oppgavene sine raskt, med alle tjenestene samlet på én plass.
Test løsningen som en innbygger!
Bidrar til å nå digitaliseringsmål
Målet om å bli et digitalt førstevalg står på ønskelisten til de aller fleste. Dette målet er nødvendigvis ikke så langt unna om du gjør de riktige grepene. Ett grep kan for eksempel være å oppfylle disse målsetningene:
- Selvbetjente innbyggere, næringsliv og ansatte
- Tilgjengelig kommune 24/7
- Økt samhandling med innbygger og tilstedeværelse der innbyggerne er
- Tilby bedre kvalitet på digitale tjenester som støtter regjeringens digitale krav
- Rask tilgang til relevant informasjon
- Én henvendelse - ett svar
- Godt omdømme
Og vet du hva? Alt dette kan du oppnå med Min side. Der Min side tidligere var en helt separat del av nettstedet, kan du nå få smeltet det sammen med nettsiden din. Du kan sette Min side-innholdet inn i selve artiklene, slik at du kan tilby personlige informasjonssider.
Innbyggerne slipper å bli sendt på kryss og tvers av ulike nettportaler for å løse oppgaver, de kan løse oppgavene direkte på din nettside hvor både design og funksjonalitet er kjent. Flertallet vil nok bli glade for at de slipper å forholde seg til nye fagsystem de ikke kjenner til.
Funksjonalitet og muligheter
Nå lurer du sikkert på hvilke tjenester du kan få på Min side. Det forstår vi godt, så ta en titt på denne oversikten. Det er viktig å påpeke at skulle du brenne inne med en tjeneste du ønsker deg, står døren hos oss alltid åpen.
På Min side kan du:
Få fakturaoversikt og betalingsutsettelse på nett
Tjenesten som lar innbyggerne få full oversikt over alle kommunale faktura, og mulighet til å søke om betalingsutsettelse - hvor alt er automatisert, og svaret kommer på sekundet!
Samle alle kommunale brev på en plass
En digital postkasse som tar hånd om og samler alle brevene innbyggerne har mottatt fra kommunen, slik at det er enkelt å holde oversikt.
Gi innbyggerne tilgang til informasjon om egen eiendom
Her finner innbyggerne enkelt hva de betaler i eiendomsgebyr eller når siste feiing var, og annen relevant informasjon som er nyttig om egen bolig.
La innbygger følge status på saken sin på nett
Hvor langt er saken kommet? Hva er neste steg i prosessen? Skal innbygger gjøre en handling? Alt det kan presenteres for innbygger på Min side
La innbyggerne få oversikt over påbegynte og innsendte skjema
Det er ikke alltid du rekker å fullføre søknaden din på første forsøk. Da er det veldig greit å enkelt finne den igjen og fullføre den senere.
Har du lyst til å se løsningen?
Test tjenesten som en innbygger
Eller så kan du fylle ut skjemaet under, så tar Hermann kontakt med deg for en spennende prat!