En moderne eiendomsløsning: Nødvendig investering eller et valgfritt gode?

Kommune-Norge står midt i en digital transformasjon. Det påvirker også hele eiendomsfeltet, og måten du jobber med byggesaker og plansaker på. 

Med eByggesak og ePlansak kan du vinke farvel til lang saksbehandlingstid, men hva betyr egentlig denne digitale omleggingen i praksis? 

Fremtidens byggsektor er digital

Har du hørt om ByggNett-strategien? Det er en langsiktig strategi som skal sikre en digital fremtid for byggsektoren. Den ble utviklet av Direktoratet for byggkvalitet (DiBK), på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet. 

I strategien legges det blant annet til rette for:

  • selvbetjeningsløsninger for byggesøknader
  • heldigital kommunikasjon i byggesektoren
  • et regelverk som støtter automatisk kontroll av de fleste byggesaker

Disse endringene betyr mye for effektiviseringen av din arbeidshverdag. Også på et mer overordnet plan. 

Et digitalt løft for nasjonale fellestjenester

Over hele landet ser vi den samme trenden: Stadig flere sender inn sine byggesøknader digitalt. 

Dette gjør søknadsprosessen enklere for søkeren, og for deg og dine kolleger på kommunehuset som skal behandle søknadene riktig og effektivt.

En annen endring vi ser, er at digitaliseringen fører til utvikling av nasjonale fellestjenester Bygg. Dette omfatter også private planer.

På samme måte som byggesaker, får plansaker nå et skikkelig løft med digitale fellestjenester som rulles ut fortløpende i årene som kommer.

Og det er en spennende utvikling som skjer:

  • I 2024 flyttes Fellestjenester Bygg til en ny plattform i Altinn3, der søstertjenestene til Fellestjenester Plan allerede er i testfase.
  • I 2025 settes digitale fellestjenester i drift for å møte kravene i KS sin Nasjonale Produktspesifikasjon for flere fagområder.

Moderne tider krever moderne løsninger

For å kunne møte fremtiden, er det både viktig og nødvendig at din kommune tar del i denne raske utviklingen. Men hvordan kan dere effektivisere hverdagen til saksbehandlerne og levere enda bedre tjenester til innbyggerne?

Det korte svaret: Med en moderne eiendomsløsning.

Videre i denne artikkelen skal du få 5 gode grunner til hvorfor eByggesak og ePlansak ikke bare er «greit å ha», men hvorfor de også er helt essensielle systemer for en mer moderne og bærekraftig offentlig sektor.

5 grunner til å omfavne eByggesak og ePlansak

1. Effektiv saksbehandling med standardiserte sjekklister

Med eByggesak og ePlansak digitaliseres og automatiseres flere av de tidkrevende prosessene i dagens saksbehandling, som behandlingen av søknader. Dette gjør at du og dine kolleger kan bruke mindre tid på å lete frem informasjon, fylle ut papirer og gjøre rutineoppgaver. Bruk heller tid på komplekse oppgaver som krever ditt fokus og oppfølging.

Mer effektivitet gagner både innbyggerne og næringslivet, som får kortere ventetid, mer forutsigbarhet og muligheten til å drive prosjektene sine mer lønnsomt.

2. Bedre innsyn i saksgangen

Digitaliseringen gir full oversikt over saksbehandlingen, slik at innbyggerne kan følge saken sin gjennom de ulike fasene  i behandlingsprosessene. Dette skaper større tillit til kommunen og behandlingsresultatet, og gir deg fornøyde innbyggere som til enhver tid er oppdatert med siste nytt i sin sak – uten å måtte spørre.

3. Økt kvalitet på innsendingstjenester

Ved å bruke digitale innsendingstjenester reduserer du risikoen for feil og mangelfull informasjon. Det sparer deg som saksbehandler for unødvendig venting, og gir innsenderen trygghet om at beslutninger tas på bakgrunn av korrekt informasjon.

4. Bedre samarbeid

Gode digitale systemer gjør at kommunikasjonen flyter raskere og blir mer presis. Ikke bare når du er i dialog med innbyggere eller kolleger i kommunen, men også i møte med andre offentlige myndigheter. Informasjon kan deles og analyseres enklere, som igjen gjør at beslutninger kan fattes, koordineres og kommuniseres mer effektivt.

5. Økt tilgjengelighet

Ved at saksbehandleren kan utføre sine arbeidsoppgaver via PC, nettbrett og mobil gir saksbehandlere fleksibilitet til å jobbe hvor som helst, når som helst. Dette skaper en mer effektiv og smidig arbeidsflyt som gagner hele kommunen.

En smartere hverdag for kommunene

La oss spole tilbake til det store spørsmålet: Er en moderne eiendomsløsning en nødvendig investering eller et valgfritt gode? 

Med løsningen Eiendom+ tar du og din kommune et viktig steg mot en mer moderne offentlig sektor. Ikke bare vil det bli enklere for dere å håndtere komplekse saker og redusere kostnader, det vil også sikre dere mer fornøyde innbyggere, og en mer forutsigbar byggebransje.

Så, ja: En moderne eiendomsløsning, som Eiendom+, er en nødvendig investeringen for deg og din kommune.

Dette er Eiendom+

  • Sammen med WebSak utgjør Eiendom+ et moderne fagsystem som forenkler og effektiviserer saksbehandlingen – både de standardiserte fagområdene som Plan og Bygg, og de "ikke-standardiserte" områdene som Landbruk, Seksjonering, Oppmåling, Deling, VVA og Eiendomsforvaltning.
  • Løsningen er bygget på den nyeste eByggesak- og ePlansak-standarden, og gir deg tilgang til digitale søknader og sjekklister fra Fellestjenester Bygg. Det betyr at du som saksbehandler får en mer strømlinjeformet og oversiktlig arbeidsdag, der du kan fokusere på det som virkelig betyr noe – en trygg og korrekt behandling av hver sak.

Mer spennende lesestoff:

Planslurpen er en del av DiBKs prosjekt Drømmeplan, og har som mål å forenkle og tilgjengeliggjøre reguleringsplaner for innbyggere og utbyggere som trenger informasjon i byggesaksprosessen. 

BYGGNETT — en strategi for fremtidens digitale byggesektor

Det klinger i kommunekassa: Gevinstene med elektroniske byggesøknadsprosesser

Har du spørsmål om vår Eiendomsløsning? 

Lene hjelper deg gjerne!