Det klinger i kommunekassa: Gevinstene med elektroniske byggesøknadsprosesser

Drukner du i alle byggesøknadene som kommer seilende inn kommunedøra i papirformat? Heldigvis er det håp! La deg inspirere av gevinstene du kan oppnå med ebyggesøknader – og av de imponerende resultatene til Karmøy kommune.

Hva er eByggesøknader?

eByggesøknader er digitale byggesøknader som gjør det enklere for søkeren å sende inn komplette byggesøknader til riktig kommune. 

Takket være Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK), kan alle kommuner i Norge motta disse digitale søknadene gjennom plattformen Fellestjenester BYGG. Direktoratet har jobbet hardt med å standardisere søknadsprosesser og behandlinger siden 2016, og det bærer frukter! 

I 2024 blir 80 % av alle byggesøknader sendt inn digitalt. Ganske imponerende, ikke sant?


Nyhet: Bli med på webinarserien om effektiv byggesaksbehandling!

Gevinster ved bruk av eByggesøknader …

Så, hvorfor bør du og din organisasjon komme i gang med eByggesøknader? 

Her kan vi nevne gode grunner i fleng! Den største motivasjonen for å digitalisere byggesøknadsprosessene, er nok de mange gevinstene du oppnår. Ikke bare for deg i ditt daglige arbeid, men også for hele samfunnet.

Les også: 4 råd for effektiv behandling av byggesøknader

La oss bryte det ned, og se på noen konkrete gevinster innenfor ulike områder:

… for deg – og for søkeren

  1. Reduksjon av papirarbeid og manuelle oppgaver: Si farvel til haugene av papir som dekker kontorpulten din! Med eByggesøknader går alt digitalt, noe som betyr mindre rot og færre manuelle feil.
     
  2. Økt effektivitet og hastighet i behandling av søknader: Ingen liker å vente, verken du, kollegene dine eller den som venter spent på å få sin søknad godkjent. Med digitale søknader går ting raskere, og søkeren kan få svar på søknaden sin før du rekker å si «ferdigattest».
     
  3. Bedre samhandling og kommunikasjon: Alle som har vært involvert i et byggeprosjekt vet hvor viktig kommunikasjon er. Med eByggesøknader blir det enklere å holde alle oppdatert til enhver tid. Alle har tilgang på riktig og oppdatert informasjon, og søkeren kan enkelt følge fremgangen i sin sak.

… for myndighetene:

  1. Bedre oversikt og kontroll over byggeprosjekter: Når alt er digitalt, er det enklere å føre statistikk over hva som skjer hvor til hvilken tid, og å oppdage behov og forbedringspotensial. 
     
  2. Standardisering av søknadsprosessen: Digitalisering av søknadsprosessen skaper likhet for alle, fordi søknadsprosessen foregår på samme måte, uavhengig av kommune. Dette sikrer også forutsigbarhet og økt effektivitet gjennom hele prosessen.
     
  3. Effektiv ressursutnyttelse og saksbehandling: Når byggesøknadsprosessene automatiseres, frigjøres verdifull tid og ressurser som du og dine kolleger i kommunen kan bruke andre steder hvor det trengs mest.

… for samfunnet og miljøet

  1. Bidrar til bærekraftig utvikling gjennom redusert papirbruk: Mindre papir betyr mindre avskoging, som igjen betyr at miljøet takker deg.
     
  2. Styrker offentlig tillit gjennom økt transparens i behandlingsprosessen: Innsynsretten er en viktig lovfestet rettighet som er enkel å ivareta med ebyggesøknader. Når byggesøknadene behandlet elektronisk, er det enkelt og raskt for søkeren å få innsikt og tilgang til sin søknadsprosess. Det gjør det også enkelt for deg å dokumentere arbeidsmetoder og presentere viktige nøkkeltall.
     
  3. Fremmer innovasjon og digital transformasjon i offentlige tjenester: Vi beveger oss inn i fremtiden – og den er digital. Det er viktig å henge med i svingene, slik at du og din organisasjon ikke havner bakpå.

Neste generasjons eiendomsløsning

Vi i ACOS har vært en del av digitaliseringsreisen fra starten, og vi jobber jevnt og trutt for å utvikle løsninger som kan møte de stadig skiftende behovene i sektoren. 

Vårt nyeste lansering, Eiendom+, er designet med tanke på å håndtere de nye digitale søknadsprosessene på en smidig måte. 

Bli med på høstens webinar-nyhet: Slik effektiviserer du byggesaksbehandlingen!
 

Hvordan, lurer du kanskje? 

Her er noen av funksjonaliteten du finner i vår eiendomsløsning, Eiendom+:

  • Automatisk mottak av søknader fra Fellestjenester Bygg og Plan.
  • Søknader arkiveres automatisk i WebSak, basert på hvilken type søknad det er.
  • Posten blir automatisk sendt til riktig avdeling basert på hvilken type sak det gjelder.
  • Søknadsdata blir automatisk importert og gjort klare for kontroll, i henhold til nasjonale sjekklister, før de sendes videre til saksbehandleren.
     

Med andre ord: Vårt mål er bidra til en mer effektiv hverdag for deg som jobber med byggesøknader. 

Karmøy kommune oppnår store gevinster med eByggesøknader

Karmøy kommune har virkelig fått dreisen på dette med effektivisering. 

Resultatene taler for seg selv*:

  • Arkivtjenesten sparte nesten ett årsverk på arkivering av byggesaker.
  • Behandlingstiden for hver byggesak ble redusert med over tre timer.
  • Antall digitale byggesaker økte fra 30 % til 70 %.
  • Bruken av mangelbrev ble redusert med over 50 %.
  • Flere søknader fikk avgjørelse og svar samme dag, med vedtak på plass etter bare noen få dager.
  • Kommunen har til og med redusert eller frafalt behandlingsgebyrer ved bruk av digitale søknader, noe som har gjort innbyggerne strålende fornøyde.

*Tallene er hentet fra en undersøkelse presentert av KS (2022)

Erfaringene fra Karmøy kommune gir oss god innsikt i hvordan vi best mulig skal videreutvikle løsningene våre, og sikre enda mer automatisering og effektivitet for deg som bruker. 

Derfor planlegger vi å starte et pilotprosjekt for ePlan høsten 2024. Målet er å sørge for at produktene våre er godt rustet til å levere de samme fordelene innen plansaksbehandling som vi har sett på byggesaksområdet. 

Ingen grunn til å vente!

Til deg som ikke har kommet i gang med eByggesøknader: Hva venter du på? 
Det er store gevinster å hente, både økonomisk og praktisk.

Og som en ekstra bonus: Kanskje du også kan imponere innbyggerne med hvor raskt og smidig dere kan behandle byggesøknadene deres? 

Det er jammen ikke dårlig!

Vi du vite mer om Eiendom+ eller eByggesøknader? 


Meld deg på webinar om effektiv byggesaksbehandling!

Lene hjelper deg gjerne!