La oss ta en nærmere titt på hva disse forutsetningene innebærer, og hvordan de kan hjelpe deg å skape et nettsted som virkelig fungerer for brukerne!
1. Innsikt
Hvor godt kjenner du brukernes behov?
Innsikt er en av grunnsteinene du trenger for å lykkes som webredaktør. Nettstedet ditt eksisterer ikke for å imponere kollegaene dine, men for å hjelpe brukerne med å finne løsninger.
Men, hvordan kan du være sikker på hva de faktisk trenger?
Her er fire enkle måter å komme inn i hodet på brukerne dine:
- Statistikk og søkelogg: Se på hvor brukerne klikker, hva de søker etter og hvilke ord de bruker. Dette gir deg en idé om hva de faktisk leter etter.
- Brukertesting: Få ekte brukere til å teste nettstedet. Kanskje vil du oppdage at noe så enkelt som navnet på en knapp gjør at mange går glipp av viktig innhold!
Les også: Så enkelt kommer du i gang med brukertesting
- Toppoppgaveanalyse: Finn ut hva som er de aller viktigste oppgavene å få løst på nettstedet. Dette gir deg en tydelig retning på hva som er viktigst å jobbe med og hvor de største gevinstene ligger – og du unngår å bruke unødvendig tid på de oppgavene du “tror” brukerne ønsker å få løst.
- Tilbakemeldinger: Funksjonalitet for tilbakemeldinger gir besøkende mulighet til å si om de fant innholdet og fikk løst oppgaven sin. Her får du høre det hvis innholdet ikke er godt nok, men innimellom kommer det litt skryt også.
💡 Tips: Brukerne dine er travle. Hvis de ikke finner det de leter etter i løpet av få sekunder, kan du risikere at de gir opp. Hold informasjonen tydelig og kortfattet!
Klarspråk gjør informasjon lett tilgjengelig
Visste du at …
… god kommunikasjon ikke bare handler om å skrive kort og enkelt?
Det handler om å kjenne brukerne: Hvilke ord bruker de når de leter etter informasjon, og hva er den aller viktigste informasjonen de trenger?
🔎 Eksempel: Mange innbyggere besøker kommunens nettsted for å finne informasjon om renovasjon og hentedager for søppel. Hvis statistikken viser at "søppelhenting" er et av de mest søkte ordene, er det en indikasjon på at denne informasjonen bør være lett tilgjengelig. Sørg for at "Søppelhenting og hentedager" står tydelig på forsiden eller i en enkel meny, slik at brukerne finner det raskt uten å måtte lete rundt på nettstedet.
Når du vet dette, kan du starte med å skrive de riktige tekstene – på den riktige måten!
Du må skrive teksten slik at leseren:
- finner det hen leter etter
- forstår det hen finner
- kan bruke det hen har lært
Dette betyr at det er brukeren som avgjør om teksten er skrevet klart. Hvis ikke brukeren får løst oppgaven er ikke teksten god nok.
Synes du dette med klarspråk er litt vanskelig å få tak på? Da kan denne artikkelen være av god nytte for deg!
💡 Tips: Det er like viktig å slette gamle utdaterte tekster som å skrive nye. Da holder du nettstedet slankt, søket fungerer bedre og det blir enklere for brukeren å finne frem til riktig sted!
Universell utforming
Når du har knekt koden for både brukerbehov og klarspråk, må du sørge for at alle besøkende finner frem til det gode innholdet ditt! Det er viktig å gjøre nettstedet tilgjengelig for alle – uansett hvilke forutsetninger den enkelte har.
Universell utforming kan deles inn i tre hovedkategorier:
- Koden som nettstedet består av
- Visuelt design
- Innhold
Du trenger ikke å være ekspert på alle reglene, men du bør være god på de reglene som gjelder deg og ditt arbeid. Det gjelder i hovedsak regler som går på innhold. Hvis du har mulighet til å endre farger på nettsidene bør du også kjenne til regler for farger og kontraster. Feil fargebruk kan nemlig gjøre nettstedet vanskelig å bruke for dem med nedsatt syn.
Les også: Slik jobber du med universell utforming på nettstedet ditt
💡 Tips: Husk at alle bedrifter i offentlig sektor skal ha tilgjengelighetserklæring på nettsidene sine.
2. Strategi og gevinstrealisering
Når du har forstått hva brukerne vil ha, trenger du en strategi som hjelper deg å levere – og ikke minst: En plan for hvordan du måler suksess for din organisasjon.
For husk: Alt du lager på nettstedet skal bidra til at brukeren får løst sin oppgave. For å vite om innholdet du produserer faktisk løser ekte problemer for brukerne, må du teste og evaluere resultatet.
Slik gjør du det:
- Prioriter brukernes viktigste oppgaver – identifiser hva som er mest kritisk for brukerne, og bruk tid på det som haster mest.
- Sett klare mål – definer spesifikke resultater du ønsker å oppnå, for eksempel å redusere antall henvendelser til kundesenteret.
- Analyser resultatene og evaluer opp mot målet – bruk statistikk og målinger til å se om endringene dine gir ønsket effekt.
🔎 Eksempel
Mål: Redusere antallet telefonhenvendelser til kundesenteret som omhandler eiendomsskatt med 50 %.
Tiltak: Vi la inn "Min side"-funksjonalitet på nettsiden som gir brukeren enkel tilgang til informasjon om egen eiendomsskatt og betalingsfrister direkte i artikkelen. Vi klarspråkvasket hele artikkelen og sørget for at den svarer på det folk ringer inn og spør kundesenteret om.
Evaluering: Før endringen mottok kundesenteret i snitt 40 telefonhenvendelser i uken med spørsmål relatert til eiendomsskatt. Etter endringen har antallet henvendelser gått ned til 6 - 7 per uke, noe som sparer tid kundesenteret og gir bedre brukeropplevelser på nett.
3. Evnen til å si nei
Som webredaktør er du ansvarlig for en av de viktigste møteplassene mellom organisasjonen og målgruppen din. Og det er klart at alle i organisasjonen vil ha en bit av kaka!
Fagavdelinger, ledere og kollegaer har ofte egne ønsker og formeninger om hva som bør stå på siden og hvor det blir plassert.
… Du har kanskje hørt denne før: Kan vi ikke bare legge til en knapp på forsiden?
Men; en viktig del av jobben din er å beskytte nettstedets brukervennlighet. Hvis du er grei og sier ja til alle ønsker, så vokser nettstedet til slutt ut av proporsjoner. Da blir det mer vanskelig for både brukeren og søkemotorer å finne frem.
Det er derfor viktig å kunne si "nei" til forespørsler om innhold som ikke gir verdi for brukerne eller løser oppgaver.
Slik sier du nei på en profesjonell måte:
- Forankre mål og strategi hos ledelsen. Dette gir deg støtte når du må stå fast på avgjørelsene dine, og sikrer at hele organisasjonen har en felles forståelse av målet for nettstedet.
- Forklar hvorfor mindre innhold er bedre. Et slankere nettsted er enklere å navigere, og det gir brukerne raskere tilgang til informasjonen de leter etter. I tillegg styrker det også søkefunksjonen. Alt innhold som ikke løser oppgaver gjør det vanskeligere å finne frem.
- Ha en presentasjon klar! Lag en presentasjon som enkelt forklarer hvorfor det er viktig å styre nettsidene på en god måte. Du må kunne gå gjennom den på under fem minutter. “Trekk den opp av hatten” hver eneste gang du ser muligheten for det, slik at du får spredt det gode budskapet i din organisasjon.
🔎 Eksempel: Hvis en kollega ønsker å publisere en lang artikkel om et prosjekt, kan du spørre:
- Hvilket problem løser dette for brukeren?
- Hvorfor er nettsiden riktig kanal for dette innholdet?
- Hvordan bidrar innholdet til at organisasjonen når sine mål?
Hvis de ikke kan svare på alle disse, er svaret “nei”.
Er du klar til å gjøre en forskjell?
En god webredaktør vet hva brukerne trenger, har en strategi for hvordan nettsiden utvikles, og beskytter nettstedet fra å bli en uoversiktlig informasjonsbank.
Det er en viktig og utfordrende rolle – ikke rent lite, med andre ord!
Men husk, du trenger ikke å stå alene i stormen!
Skulle du trenge litt ekstra støtte til å løse de daglige utfordringene, er det bare å gi en lyd! Våre erfarne konsulenter hjelper dere gjerne med alt fra strategiutvikling til kurs i innholdsproduksjon eller universell utforming.
Ta kontakt med Herman for å høre mer om hvilke tjenester vi kan tilby 👇🏻
Lykke til med arbeidet – vi heier på deg!