Disse møter du

   Se program 

Disse møter du

   Se program 

                           

Konferansierer

Kristin Elisabeth Larsen 

Markedssjef i ACOS og Konferansier dagtid

Kristin er tilbake som konferansier på ACOS Brukerseminar – og det med god grunn! Med skarp formidlingsevne og smittende engasjement skal hun lose deg gjennom årets brukerseminar. Som markedssjef i ACOS – og en av drivkraftene bak bloggen InspirACOS – brenner hun for å gjøre digitale løsninger tilgjengelige og verdifulle, noe du garantert vil merke fra scenen. 

 

Anders Hoff 

Komiker og konferansier kveld

Med smittsom energi, kjapp humor og sylskarp timing sørger Anders for at stemningen skyter i været – akkurat slik du kjenner ham fra både scenen og TV-skjermen! Som en del av Raske Menn har han fått Norge til å le seg skakk i over 20 år, med 900 forestillinger og utallige TV-opptredener.  Siden 2017 har han ledet Skal vi danse med stødig hånd og glimt i øyet, og i 2024 tok han steget ut i Vokteren for å teste egne grenser – til stor underholdning for oss andre!

 

Eksterne foredragsholdere

Alexander Rostad

Webredaktør i Gjøvik kommune

Da Alexander Rostad startet som webredaktør i Gjøvik kommune våren 2019, var han klar for nye utfordringer. Samme høst tok han, sammen med kollega Mari Bjørnstad Grønlie, fatt på oppgaven med å lage en ny, brukervennlig nettside – med innbyggerne i fokus og klart språk som rettesnor. I 2020 tok han over de digitale skjemaene og Interact+, og da skjedde det saker! Skjemaene ble raskt mer intuitive og enklere å bruke.

Anders Jahr

Avdelingsleder for Digital utvikling i Enebakk kommune

Anders har solid erfaring innen digitalisering og bærekraftig utvikling. Som digitaliseringsansvarlig har han ledet kommunens satsing på effektive og brukervennlige digitale tjenester. Med kompetanse innen prosjektledelse, arkiv og dokumenthåndtering jobber han for smartere prosesser og bedre samhandling i Enebakk kommune.

Anna Holm Vågsland

Spesialrådgiver i KS

Anna jobber i avdeling for kvalitetsutvikling i KS, hvor hun blant annet jobber med Digihjelpen-prosjektet, som gir råd og veiledning til kommuner som etablerer veiledningstilbud i digital kompetanse for innbyggere. Hun er en forkjemper for klart språk i kommunesektoren og er opptatt av å sikre god og forståelig kommunikasjon mellom det offentlige og innbyggerne.

Arild Risvik

Assisterende kommunedirektør og kommunalsjef i Ørland kommune

Arild er assisterende kommunedirektør og kommunalsjef i Ørland kommune, med 25 års ledererfaring fra offentlig sektor. Han brenner for åpenhet og transparens i beslutninger og arbeidsprosesser og mener ledelse handler om å ta eierskap og sette dette på agendaen. Hans mantra er: «Vi må gjøre det vi sier og etterspørre det vi vil ha mer av.» 

Britt Brevik

Avdelingsleder Dokumentforvaltning i Ørland kommune

Med solid erfaring og skarpt blikk for dokumentforvaltning leder Britt arbeidet med dokumentasjon, politikk, valg og delegert saksbehandling i Ørland kommune. Med over 15 års ledererfaring har hun opparbeidet bred kompetanse innen dokumentasjonsforvaltning, arkivsystemer, møtesystemer og kvalitetskontroll. Hun brenner for innsyn, åpenhet og meroffentlighet – kjerneverdier i kommunens strategi.

Britt-Unni Baggerød

Avdelingsleder Dokument- og informasjonsforvaltning i Moss kommune

Britt-Unni har ledet flere digitaliseringsprosjekter i Moss kommune, og har over 20 års erfaring som IT- og Servicetorgleder. Hennes spesialfelt er arkiv, men hun brenner også for å bruke strukturert datafangst, automasjon og regelstyring til å effektivisere arbeidsprosesser og skape reelle gevinster. Med sin innovative tenkning er Britt-Unni en viktig pådriver for smartere og mer effektive løsninger i offentlig sektor.

Heidi Liv Tomren

Seniorrådgiver i KS Forskning, innovasjon og digitalisering

Heidi Liv har vært en sentral drivkraft bak utviklingen av den nye produktstandarden for ePlanSak og eByggeSak. Som leder for det strategiske rådet i KS samarbeider hun tett med kommuner og statlige aktører for å forme fremtidens digitale økosystem for plan-, bygg- og geodatafeltet. Med et skarpt blikk for både innovasjon og samspill sørger Heidi Liv for at utviklingen skjer i takt med kommunenes behov og samfunnets krav til digitalisering.

Hilde Grevskott Larsen

Seniorarkitekt i Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK)

Hilde er utdannet sivilarkitekt og har solid erfaring fra både praksis og forvaltning. I 12 år jobbet hun som plan- og byggesaksbehandler før hun i 2007 tok steget inn i DiBK. Siden da har hun vært en drivkraft i digitaliseringen av byggesøknader – og de senere årene også av saksbehandlingsprosessene. 

Irene Sivertsen

Arkivleder i Kinn kommune

Irene har jobbet med arkiv og dokumentasjonsbehandling i forvaltningen siden 2010. Hun har opparbeidet seg lang og relevant erfaring disse 15 årene, i takt med samfunnsmessige endringer og digital utvikling. Kollegaene oppfatter henne gjerne som pertentlig og nøyaktig, mens Irene selv liker å kalle seg pålitelig og løsningsorientert. Hun brenner for dokumentasjonsforvaltning, motiverer til faglig utvikling av arkivet, ser viktigheten av å ta vare på arkiv for ettertiden og gjøre de tilgjengelig for offentligheten.

Jacob Nyman

KI-direktør i Visma

Jacob startet som Management Trainee i Visma i 2018 – i dag er han konsernets KI-direktør og en av Norges fremste eksperter på kunstig intelligens. Med et skarpt blikk for teknologiens potensial leder han an i utviklingen, akselererer KI-satsingen og styrer tre dedikerte produktteam som utforsker nye muligheter og innovative løsninger. Med lidenskap for teknologi og innovasjon er Jacob en viktig nøkkelspiller til i hvordan KI former morgendagens løsninger!

Kathrine Husø Johansen

Prosjektleder i Søre Sunnmøre IKT

Kathrine er statsviter med over 25 års erfaring innen dokumentasjonsforvaltning i både stat og kommune. Dette gir henne en unik innsikt og stor bredde, og hun ivrer for utvikling og nye muligheter. Kathrine leder interkommunale prosjekter som fokuserer på digitalisering og effektivisering. De siste syv årene har hun også ledet arkivlederne på Søre Sunnmøre og deres reise mot tettere samarbeid og en mer moderne dokumentasjonsforvaltning. De seks kommunene i samarbeidet brenner for utvikling og det å jobbe smartere sammen.

Kristine Hegvold Værness

Rådgiver i Tønsberg kommune

Kristine er arealplanlegger i Tønsberg kommune med erfaring fra rådgivning, saksbehandling og politiske prosesser innen arealplanlegging. Hun veileder både private og offentlige aktører i utviklingen av plansaker. Ved siden av utdannelsen som arealplanlegger har Kristine en sterk interesse for by- og stedsutvikling. Hun brenner for å forbedre planprosesser og systemer, og skape løsninger som gjør hverdagen enklere for alle som jobber med arealplanlegging.

Mari Bjørnstad Grønlie

Kommunikasjonsrådgiver og prosjektleder i Gjøvik kommune

Mari er kommunikasjonsrådgiveren som møter hver dag med et smil, klar til å forbedre hverdagen for innbyggerne i Gjøvik kommune. Hun beskriver seg selv som en “kommunenerd” og en “potet” som elsker varierte oppgaver. Mari brenner for brukermedvirkning, klart språk og brukervennlige innbyggertjenester. Med utdanning i medieledelse, interaksjonsdesign og kommunikasjon, finner hun løsninger som gjør en forskjell. 

Martine Årebråt Markussen

Kommunikasjonsrådgiver i Lillehammer kommune

Martine er utdannet medieviter og har flere års erfaring med kommunikasjon i det offentlige. Hun elsker klarspråk, har en forkjærlighet for statistikk og tilbakemeldinger, og er opptatt av å lage innhold som faktisk fungerer for både innbyggere og ansatte. Med lanseringen av nye nettsider i 2024 tok Martine et oppgjør med gamle vaner og rutiner i kommunen – og oppfordrer flere til å gjøre det samme.

Oda Berg Edvardsen

Seniorrådgiver i KS

Oda jobber i avdeling for kvalitetsutvikling i KS og med Digihjelpen-prosjektet, som gir råd og veiledning til kommuner som etablerer veiledningstilbud i digital kompetanse for innbyggere. Oda er opptatt av hvordan offentlige og private aktører kan ta hensyn til dem som ikke kan bruke digitale tjenester, og hvordan det offentlige kan sikre likeverdige tjenester for alle innbyggere i et stadig mer digitalisert samfunn.

Solfrid Flateby

Årets taler i 2021 og 2023

Solfrid er en anerkjent og ettertraktet foredragsholder som flere ganger har blitt kåret til Norges beste – i 2018 og 2019 som beste kvinnelige foredragsholder av Talerlisten.no, og i 2021 og 2023 som Årets Taler. Med over 25 års erfaring fra både offentlig og privat sektor har hun jobbet bredt med lederutvikling, verdiprogrammer og organisasjonsutvikling. 

Bilde av Stian

Stian Lindbøl

Seniorrådgiver i Digitaliseringsdirektoratet

Stian Lindbøl har tidligere jobbet i blant annet sykehussektoren, Medietilsynet, og Kommunal- og distriktsdepartement, med oppgaver relatert til digitale verktøy og tjenester inkludert strategier og handlingsplaner. Han er utdannet med hovedfag i psykologi fra NTNU.

Susanne Egset

Innhold- og kommunikasjonsrådgiver i Netlife

Susanne deler sine erfaringer fra over åtte år som innholdsdesigner i Netlife, hvor hun har hjulpet både offentlige og private aktører med å skape brukervennlige løsninger. Hun er også forfatter av boken Design med ord – ei innføring i innhaldsdesign og UX-skriving, som kombinerer designmetodikk med teksthåndverket for å skape bedre brukeropplevelser. 

Øyvind Bjelland

Senior prosjektleder i Globeteam

Øyvind startet sin karriere som systemutvikler, men har de siste 15 årene spesialisert seg på IT-infrastruktur og prosjektledelse. Med dyp forståelse for både teknologi og forretning skaper han gode løsninger som sikrer effektive prosesser og solide resultater. Øyvind er kjent for sin presisjon, struktur og evne til å navigere komplekse prosjekter – alltid med en løsningsorientert tilnærming og en god dose engasjement.

 

Foredragsholdere fra ACOS

 

Bilde av Bente

Bente Otterdahl Møller

Rådgiver i ACOS

Bente har lang arkivfaglig erfaring og kompetanse, spesielt fra kommunal sektor. Hun har tidligere jobbet en årrekke i Kongsvinger kommune, både som systemansvarlig for WebSak, samt i flere ulike roller i kommunen. Hennes spesialkompetanse omhandler bl.a. utarbeidelse av rutiner, konfigurering av WebSak med og uten tilpassinger, rådgiving og opplæring. 

Bilde av Bent-Inge, Administrerende direktør i ACOS

Bent-Inge Storheim

Administrerende direktør i ACOS

Bent-Inge er en visjonær leder og administrerende direktør i ACOS, med over 25 års erfaring i selskapet. Siden han tok over som direktør i 2011, etter å ha ledet prosjekt- og forretningsutviklingsavdelingen, har han vært en drivkraft i å forme selskapets retning og fremme digital innovasjon i offentlig sektor. Med dyp innsikt og en sterk lidenskap for samfunnsforbedring, brenner Bent-Inge for å bruke kunnskap og teknologi til å skape et mer effektivt, åpent og tilgjengelig samfunn.

Birte Elin Gulliksrud

Rådgiver i ACOS

Birte er en nøkkelressurs innen fagområdet Eiendom, med omfattende kompetanse innen systemadministrasjon, testing, integrasjoner, produktutvikling, oppgraderinger og brukeropplæring. Med bakgrunn fra både kundesiden og leverandørsiden har Birte dyp innsikt i hvordan tekniske løsninger kan tilpasses organisatoriske behov. Hun brenner for å utvikle løsninger som effektiviserer og forenkler hverdagen for deg som jobber med eiendomssaker i offentlig sektor.

Christian Silseth

Designer i ACOS

Christian jobber med å designe gode grafiske brukergrensesnitt for kundene våre, og har bidratt til visuelle løft på nett for blant annet Lillehammer, Ålesund og Bodø kommune. Han har bakgrunn fra reklamebransjen og mer enn 20 års erfaring som Art Director. Christian har også kompetanse innen utvikling av kommunikasjonskonsepter, reklamekampanjer og visuelle identiteter.

Eline Barm

Konsulent i ACOS 

Eline er opptatt av å skape løsninger som er forankret i innsikt om brukernes adferd og behov. Hun er utdannet både UX-designer og pedagog, og elsker å veilede og dele sin kunnskap med kunder gjennom prosjekter, workshops og kurs. Etter flere års arbeid med mennesker med nedsatt funksjonsevne, har Eline et brennende engasjement for å lage gode digitale løsninger som er universelt utformet og tilgjengelig for alle. 

Bilde av Eli

Eli Johansen

Produktsjef i ACOS

Eli har lang fartstid i ACOS, og har siden august 2021 hatt rollen som produktsjef. Hun er nå ansvarlig for vedlikehold og videreutvikling av ACOS Eiendom+. Hun har lang erfaring med programvareutvikling, kundedialog og prosjektledelse, og har vært sentral i å utvikle løsninger som effektiviserer arbeidsflyt og prosesser. Med fokus på digitalisering og brukervennlighet jobber hun tett med kunder for å sikre at løsningene treffer behovene i markedet.

Erik Ree

Direktør Salg & Innovasjon

Erik er en av de to grunnleggerne av ACOS og har vært ansatt siden 1997. Han jobber primært med salg og rådgiving innenfor arbeidsprosesser og produktstrategi, og er aktiv med både foredrag og presentasjoner på ulike konferanser og faglige arenaer. Erik har også vært prosjektleder for en rekke innovative prosjekter både i kommunal og statlig sektor. 

Even Syversen

Produktsjef dokumenthåndtering

Even har lang erfaring med prosjektledelse, rådgivning, produktstrategi og innovasjon. Han har hatt ansvaret for flere større innføringsprosjekter av WebSak til en rekke store organisasjoner som Politiet og Departementene. Even har de siste årene ledet utviklingen av WebSak versjon 9.

Geir Hansen

Produktsjef for ACOS CMS

Geir har solid erfaring med webkommunikasjon, prosjektledelse og rådgivning. Han har jobbet med et bredt spekter av kunder og har tidligere hatt ansvar for webplattformer i både norske og internasjonale virksomheter. Som produktsjef for ACOS CMS jobber han for å gjøre våre nettsideløsninger mer brukervennlige, moderne og fleksible – samtidig som han alltid ivaretar kundenes behov for innholdsstrategi og synlighet.

Ingrid Hovland

Konsulent i ACOS

Ingrid er fagkonsulent hos ACOS Selvbetjening og jobber hovedsakelig med Interact+ og Integration-appen. Hun har erfaring som utvikler og rådgiver innen IT. Dette gir henne evnen til å tilnærmer seg prosjekter med en balanse mellom teknisk innsikt og brukerorientering. Ingrid motiveres av å jobbe med prosjekter som ikke bare lever opp til kundens forventninger, men som også forbedrer deres daglige arbeidsflyt. 

Jan Ivar Moldekleiv

Løsningsarkitekt i ACOS

Jan Ivar har over 25 års erfaring i ACOS og har blant annet hatt roller som utvikler, utviklingsansvarlig og produktsjef. Nå er han løsningsarkitekt med hovedfokus på dokumenthåndtering, arkivering og integrasjoner. Han jobber med å sikre at systemene våre spiller sømløst sammen og skaper effektive arbeidsprosesser for deg som bruker dem. Jan Ivar har en bred teknisk forståelse og deltar også i standardiseringsprosjekter i regi av KS og Digitaliseringsdirektoratet.

Bilde av Johanne

Johanne Ågotnes

Konsulent i ACOS

Johanne er en allsidig webrådgiver som brenner for å jobbe sammen med mennesker for å skape løsninger som er enkle og gøye å bruke. For å lage de beste brukeropplevelsene kombinerer hun strukturerte og målrettede metoder med kreativitet og nysgjerrighet. Hun er utdannet interaksjonsdesigner, og har bakgrunn fra Universitetet i Bergen som studiekonsulent. Hun har i tillegg jobbet som faglærer innen interaksjonsdesign ved UiB, og som UX-designer i Scout Gaming Group. 

Bilde av Kamilla

Kamilla Pedersen

Seniorkonsulent i ACOS

Kamilla er utdannet innen journalistikk og digital kommunikasjon, og brenner for å skape innhold som vekker engasjement. Med erfaring fra både redaksjonelt arbeid og innholdsstrategi hjelper hun kundene våre med å skrive gode målrettede tekster, optimalisere innhold og sikre en rød tråd i deres digitale kommunikasjon. Hun er opptatt av å gjøre budskap tydelige, treffende og brukervennlige, slik at alle besøkende på nettsidene hun rådgir om finner den informasjonen de leter etter. 

Bilde av Liv Mari

Liv Mari Bakke

Konsulent i ACOS

Liv Mari har lang erfaring som kommunikasjonsrådgiver og tjenestedesigner, og brenner for å utvikle tjenester som er brukervennlige, helhetlige og effektive, både for nettsider og på tvers av kanaler. Hennes faglige interesser favner bredt og omfatter blant annet klarspråk, innsiktsarbeid, ide- og konseptutvikling.

Narve Strand

Konsulent i ACOS

Narve har solid erfaring med opplæring, både i ACOS og fra tidligere roller. Med ti år som nettredaktør har han opparbeidet seg inngående kunnskap om brukervennlighet på nettsider og i skjemaer. Han brenner også for rettslige krav innen forvaltningsrett og personvern.

Olav Ahrens Røtne

Rådgiver og fagansvarlig Portal i ACOS

Olav er utdannet UX-designer, og er lidenskapelig opptatt av å bygge nettsider som er enkle å bruke, som setter brukeren i sentrum og ivaretar organisasjonens mål. Han har lang erfaring med å kartlegge behov og bryte ned kompliserte problemstillinger. Som rådgiver inn mot nettside- og intranettprosjekter, har han stor innsikt i områder som brukeropplevelse, innhold, strategi, klarspråk og Google Analytics. 

Per-Helge Refvik 

Direktør for forretningsområdet Dokumenthåndtering

Per-Helge har jobbet i ACOS siden 1997 og har det overordnede ansvaret for produktutvikling og leveranse innenfor forretningsområdet Dokumenthåndtering. Per-Helge er utdannet systemutvikler og har lang erfaring som utvikler, rådgiver og prosjektleder. I tillegg til å lede forretningsområdet for Dokumenthåndtering jobber han også med oppfølging og rådgiving i større leveranseprosjekter.

Snorre Solem

Konsulent i ACOS

Snorre er en del av vårt integrasjonsteam. Han jobber primært med ACOS Mottak - både oppsett av standardiserte regler og skreddersøm der det er behov for, eller ønske om det. Snorre har jobbet med support og implementering mot offentlig sektor i mange år, og liker seg i møtepunktet mellom mennesker og systemer.

Susanne Nordbø Bosse

Konsulent i ACOS

Susanne har deltatt i utviklingen av nye Eiendom+ som fagansvarlig for utarbeidelse av krav og løsningsforslag, samt gjennomføring av test av ny løsning. Hun blir ansvarlig for leveranse av Eiendom+ i planlagt pilotprosjekt som starter våren 2023.

Thomas Calder

Løsningsarkitekt i ACOS

Thomas er løsningsarkitekt for produktene innen Selvbetjening i ACOS og har vært en del av selskapet i 12 år. Han har de siste årene jobbet med utviklingen av Interact+, med en klar visjon om å gjøre løsningen så fleksibel som mulig – hvor den kan integreres med hva som helst, og hva som helst kan integreres med den. Thomas brenner for “gode, men enkle løsninger” og har en sterk dedikasjon for å unngå unødvendig kompleksitet, noe som gjenspeiles i arbeidet hans med å skape brukervennlige og effektive produkter.

Thomas Straume

Produktsjef i ACOS

Thomas har lang erfaring som konsulent for virksomheter i privat og offentlig sektor. Han har jobbet i ACOS siden 2012 og har deltatt i store og mindre prosjekter både som prosjektdeltager og prosjektleder. Kjernekompetansen er integrasjoner via ACOS Mottak. I dag har rollen som produktsjef innenfor forretningsområdet Dokumenthåndtering.

Thormod Hellesøy

Direktør for forretningsområdet Selvbetjening

Thormod har i en årrekke jobbet med forretnings- og produktutvikling av digitale selvbetjeningsløsninger, som Interact+, med mål om å effektivisere arbeidsprosesser og forbedre brukeropplevelsen. Med kombinasjonen av teknisk innsikt og forretningsforståelse bidrar Thormod med å utvikle produkter som ikke bare forenkler hverdagen, men også skaper målbare gevinster –  fra idé til ferdig løsning!

Bilde av Tina

Tina Landsvik Fardal

Seniorrådgiver compliance og økonomi

Med over 25 års erfaring i ACOS har Tina hatt roller innen prosjektledelse, økonomi, HR og IT. Denne tverrfaglige bakgrunnen gir henne en unik forståelse av datasikkerhet og compliance. For Tina er ikke compliance et nødvendig onde, men en mulighet til å skape en tryggere og mer effektiv IT-hverdag – samtidig som vi reduserer vårt digitale fotavtrykk. Hun brenner for å gjøre compliance-jungelen til en trygg motorvei for alle!

Bilde av Trude

Trude Skaftun Høylo

Rådgiver i ACOS

Trude har jobbet med arkiv og WebSak i over 20 år, både som kunde og fagkonsulent i ACOS. Hun har et skarpt øye for detaljer og brenner for å finne de beste løsningene for kundene. Som fagansvarlig i WebSak deltar hun i kundeprosjekter, har tett dialog med produktavdelingen og sikrer at løsningen tilpasses ulike behov. Trude er en pådriver for testing av ny funksjonalitet og effektivisering av arbeidsprosesser – og det finnes knapt et WebSak-problem hun ikke kan løse!