Raskere og bedre treff
AI-søket er integrert i ACOS CMS, og kan tilbys til alle kunder. Den store forskjellen fra et tradisjonelt nøkkelordsøk, er at AI-søket bruker kunstig intelligens til å forstå brukerens intensjon og kontekst. Slik kan det levere raskere, mer relevante og presise svar.
– AI-søket forstår hva du leter etter ved å analysere ordene dine, ikke bare matche dem.
Dette forteller Geir Hansen, produktsjef for ACOS CMS. Der et tradisjonelt nøkkelordsøk er avhengig av at brukeren skriver inn det eksakte ordet som finnes på nettsidene, kan AI-søkemotoren analysere og forstå konteksten av spørsmålene og gi relevante resultater selv om du ikke bruker det nøyaktig samme ord.
Still spørsmål på en naturlig måte
AI-søket håndterer også synonymer, stavefeil og komplekse setningsstrukturer.
– Vi ser at brukerne nå søker med flere ord og hele setninger, slik de er vant med fra Google.
Dette forklarer Sigfrid Kvasjord, kommunikasjonsrådgiver med hovedansvar for nettsider i Sandefjord kommune. Med AI-søket kan de nå gjøre det på kommunens nettsider også.
Og resultatene lar ikke vente på seg:
– Vi har nå en klikkrate på hele 40,3 %. Det er langt høyere enn det som er vanlig for nøkkelordsøk (5-15 %). Det betyr at stadig flere av brukerne på nettsiden finner fram til riktig innhold.
Selvlærende teknologi
AI-søket er selvlærende og trenger ikke trenes eller vedlikeholdes manuelt. Det sparer redaktørene tid på, avslører Sigfrid:
– Det skal sies at vi fikk noen litt merkelige svar i starten. Men vi ser at jo mer søket brukes, jo smartere blir det og jo mer presise blir resultatene.
Mindre manuelt vedlikehold betyr mer tid til andre ting. Produktsjef Geir har en klar anbefaling:
– Bruk tiden på innhold. Det gjelder alle kunder. Godt innhold er fortsatt avgjørende for et godt søk.. Verken avansert søketeknologi eller AI kan kompensere for dårlig og irrelevant innhold. “Shit in - shit out”, som vi sier i Bergen.
Lyst til å teste AI-søket? Få en gratis prøveperiode!
Gode gevinster å hente
Når flere brukere finner svar på nettsiden uten å måtte kontakte kommunen, får ansatte frigjort tid til andre oppgaver og kommunen kan yte bedre service til de som trenger det mest. AI-søket gir også en bedre brukeropplevelse ved at brukerne kan bruke et mer muntlig språk når de søker etter informasjon. På den måten fungerer AI-søket bedre enn et vanlig nøkkelordsøk, og også bedre enn en chatbot.
Sigfrid avslutter:
– En annen bonus er at AI-søket forstår andre språk. Så selv om sidene ikke er oversatt, skjønner AI-søket hva du spør om, enten du skriver på engelsk, tysk eller spansk (eller andre språk). Og du får svar på det språket du først brukte i sammendraget øverst i søkeresultatet. Det er ganske gøy!
-
Fordeler med AI-søket:
- Bedre forståelse av naturlige språk – Søket tolker hele spørsmålet og finner den mest relevante informasjonen
- Automatiske sammendrag – Brukeren får et direkte svar i toppen av søkeresultatet, uten å måtte klikke seg gjennom flere sider
- Smartere rangering av søkeresultater – Søket lærer av brukermønstre og prioriterer de mest relevante treffene
- Innsikt og statistikk – Du får oversikt over hva innbyggerne søker etter, slik at du kan forbedre nettsiden din