Her får du fire konkrete tips som kan hjelpe deg å rangere høyere i Google-søket.
Tips 1: Bruk ordene som folk flest bruker
Det aller viktigste du kan gjøre for å klatre til topps på førstesiden til Google, er enklere enn du tror: Snakk samme språk som målgruppen din.
Det handler rett og slett om at du må gjøre deg godt kjent med målgruppen din:
- Hvordan kommuniserer de?
- Hvilke ord og formuleringer benytter de i hverdagen?
- Hva er deres tone of voice?
Ved å bruke målgruppens ord i tekstene dine (spesielt i tittel og ingress), blir innholdet ditt mer tilgjengelig og lettere å finne. Det betyr at du må legge vekk det tunge "stammespråket", som ofte brukes i offentlig sektor.
Ta en titt på disse eksemplene:
- Istedenfor «Borgerlig vigsel», skriv «Skal du gifte deg?»
- Bytt ut «Åpen brenning» med «Brenne bål og grille i naturen»
Det finnes flere verktøy som kan hjelpe deg med å finne de riktige ordene. Et eksempel er Google Trends, hvor du kan sjekke statistikk og sammenligne søkeord.
Et annet tips er å skrive inn i søkefeltet i Google selv, og se hvilke forslag som dukker opp.
Kanskje har du til og med målgruppen i ditt eget nettverk? Spør en tante, nabo eller venn om hvilke ord de bruker – det er kanskje den mest troverdige måten å sikre verdifull innsikt på!
Last ned: Vær synlig-plakaten
Tips 2: Lag innhold som løser brukeroppgaver
Når en innbygger tar turen innom nettsiden din, har hun eller han som regel et mål med besøket. Det kan være å finne svar på et spørsmål, løse et problem eller utføre en handling. Din viktigste jobb er derfor å lage og presentere innhold som sikrer at innbyggeren oppnår målet sitt.
Les også: Hva er klarspråk – og hvorfor bør du bruke det?
Google belønner innhold som løser brukeroppgaver. Spør deg selv:
Hvem skriver jeg for, og hva trenger de hjelp til?
Her er noen eksempler på innhold som løser brukeroppgaver:
- Selvforklarende tittel med ordene folk bruker
- Beskrivende ingress
- Tekster med det viktigste først
- Korte avsnitt med tilhørende mellomtitler
- Bruk av tabeller, punktlister, blokker for å presentere innholdet på best mulig måte
- Tydelige knapper for veien videre
- Tekster som er skrevet i klarspråk
Men hvordan vet du at innholdet ditt faktisk løser brukeroppgaver? Jo, fordi du sitter på innsikten og forståelsen av hvem brukerne dine er, og hva de trenger. Det handler om innsikt. Når du har kunnskap om brukerens vaner, handlingsmønster og behov, kan du skreddersy innhold som treffer midt i blinken!
Det finnes en rekke hjelpemidler som kan hjelpe deg med å bli bedre kjent med brukerne dine. En av våre favoritter er brukertesting, hvor du observerer hvordan nettsidene dine blir brukt av ekte brukere.
Sjekk ut Synlig innhold-plakaten for eksempler på andre hjelpemidler som hjelper deg å lage innhold som løser brukeroppgaver.
Tips 3: Hold nettstedet slankt
Mindre er ofte mer. Unngå at nettstedet ditt blir et forvirrende arkiv fullt av utdaterte sider og informasjon som er med på å gjøre søkeresultatene uoversiktlige.
Slik rydder du opp:
- Se på statistikk over minst besøkte sider i ACOS CMS og slett sider som få eller ingen bruker
- Skummelt å trykke på sletteknappen? Avpubliser siden og se om noen savner den
Tips 4: La deg inspirere av andre
Vi i ACOS elsker å spille på lag med kundene våre, og sammen forbedrer vi digitale tjenester for innbyggerne i Norge. Derfor synes vi at det er fullt lov å la seg inspirere av andre flinke kommuner eller virksomheter!
Slik går du frem:
Gjør et googlesøk hvor du skriver inn "tjeneste/tema + annen kommune”. Legg merke til hvordan kommunen presenterer sitt innhold:
- Hvilke ord bruker de i tittel og ingress?
- Hvilken informasjon har de kuttet ned på?
- Løser dette brukeroppgavene på en god måte?
Husk også at kunstig intelligens er din nye sparringspartner. Spør AI-assistenten i ACOS CMS, ChatGPT eller et annet KI-verktøy om hvordan den ville skrevet om temaet.
Last ned: Vær synlig-plakaten
Vil du vite mer om ACOS CMS?
Ta kontakt med Herman for en spennende prat om digitaliseringsmulighetene som finnes for deg og din organisasjon!