Nye nettsider og visuell identitet for Helgelandslegen

18 kommuner, ett sykehus og en felles utfordring: Hvordan lokke leger til Helgeland når konkurransen om kompetansen er knallhard?

Svaret lå ikke bare i jobbannonser og lønnspakker, men i å fortelle en historie om livet som lege i nord.

Og nettopp denne historien fikk ACOS i oppdrag å fortelle gjennom en ny visuell identitet og nye nettsider. 

Utfordringen

Helgelandslegen er et samarbeidsprosjekt mellom Helgelandssykehuset og 18 kommuner om å rekruttere flere leger til regionen. De ønsket å utvikle en felles nettside som både synliggjør legetjenestene og styrker partene som et samlet faglig fellesskap.

For å møte dette behovet etablerte fagkonsulentene i ACOS et prosjekt i to deler: 

  1. Visuell profil
  2. Ny nettside.

1. En visuell identitet som samler

Med mange aktører i samarbeidet var det viktig å utvikle en felles visuell identitet, både for å virke samlende, bygge merkevare og kunne kommunisere effektivt.

Den visuelle identiteten skulle utstråle kvalitet og kompetanse, og fremme ideen om å finne harmoni mellom jobb og fritid.

ACOS utviklet en visuell profil med et rent, rolig og profesjonelt uttrykk, med en fargepalett som har tydelig referanse til den fantastiske naturen og friluftsopplevelser i regionen.

I den visuelle identiteten representerer logomerket "brobyggeren". Brobyggeren knytter mennesker sammen og åpner nye muligheter.

Logoen til Helgelandslegen - Klikk for stort bildeFargepalett - Klikk for stort bildeReklameplakat med bilde av en kvinnelig lege, og en tekst med oversikriften "Vil du jobbe som lege i Norges vakreste landsdel?" - Klikk for stort bildeReklameplakat med et naturbilde av en som står på slalom ned et fjell - Klikk for stort bilde

2. En nettside som selger inn drømmen

Webdesigner Christian Silseth i ACOS forteller at det var viktig å skape en nettside med god, viktig og riktig informasjon:

Sammen med kunden utviklet vi en nettside der man blant annet finner ledige stillinger og informasjon om muligheter for kompetanseutvikling og kunnskapsdeling. Sidene inneholder også ekte historier om andre som har tatt steget og blitt en "Helgelandslege".

Bilde av forsiden til nettsiden til Helgelandslegen - Klikk for stort bilde

Resultatet: En svært fornøyd kunde

Prosjektleder hos Helgelandslegen, Lisa-Mari Vesterå, er svært fornøyd med resultatet.

– Resultatet har vært overraskende treffsikkert. Christian er helt tydelig en kompetent og kreativ designer, og i tillegg er han veldig hyggelig og behagelig å samarbeide med. Vi har også lært mye underveis og Eline hadde et pedagogisk og gjennomtenkt opplegg for å lære oss bruk av nettsiden.

Samarbeidet med ACOS får også toppkarakter:

– Min opplevelse med samarbeidet er svært positiv, både når det kommer til å svare ut våre behov, men også organiseringen av selve prosessen. Det har vært et strukturert og kvalitetsbevisst prosjekt hvor vi har fått god informasjon og oppfølging hele veien. ACOS er veldig fleksible og løsningsorienterte, noe som er viktig for oss.

Har dere en historie som fortjener å bli fortalt?

Enten det handler om å synliggjøre tjenester, engasjere innbyggere eller styrke omdømmet – det starter med riktig visuell identitet og nettsider som kommuniserer det dere vil formidle.

Vi hjelper dere med å utvikle visuell profil og nettsider som forteller historien deres på en måte som treffer målgruppen.

Ta kontakt for en prat om hvordan vi kan hjelpe dere.