Interact + Flow + WebSak = God innbyggerdialog

Tenker du ofte på hvordan kommunikasjonen mellom saksbehandlere og innbyggere kan forbedres? Det gjør vi også – og her er løsningen!

Utnytt synergieffekten

Ved å kombinere funksjonalitet fra skjemaverktøyet, flytdesigneren og sak- og arkivsystemet, kan du legge til rette for effektiv dialog mellom saksbehandlerne og innbyggerne. 

Og enda bedre: du får en hel-integrert løsning, laget av standard hyllevare. 

 Les også: Betyr standard hyllevare «likt for alle»?
 

En kort introduksjon av systemene


Interact er et komplett skjemaverktøy som lar deg bygge digitale skjema gjennom dra-og-slipp funksjonalitet. 

Interact Flow bygger videre på Interact og gjør det mulig å sette sammen skjema i en bestemt rekkefølge, overføre data og tildele oppgaver basert på ulike roller. 

WebSak er et fleksibelt og konfigurerbart sak- og arkivsystem som gjør det mulig å tilpasse svært brukervennlige arbeidsflater. Systemet forenkler hverdagen til saksbehandlere, ledere og arkivarer. 


I dag kan du bruke Interact til å skreddersy brukergrensesnitt i WebSak, men hva skjer hvis du i tillegg kobler på Interact Flow?

Tilpasset grensesnitt for saksbehandler

Du kan lage helt egne grensesnitt for saksbehandlerne. Grensesnittet vil bestå av veiledere og skjermflater i WebSak (sak- og arkivsystem), som tilpasses saksbehandlers oppgaver. 

Det kan være et behandlingsforløp i henhold til organisasjonens rutiner, eller i kontekst av en sak eller menypunkt. Saksbehandlere trenger bare å velge hvilke mottaker de vil ha dialog med og så vil Interact Flow ta seg av resten.

Det vil forenkle arbeidet med å sammenstille og registrere data.
 

Illustrasjonsbilde avet tilpasset grensesnitt for saksbehandler - Klikk for stort bilde


Saksbehandler kan også legge til vedlegg i sin henvendelse, slik at innbyggeren vil kunne se vedleggene direkte fra skjemaet. 

Interact Flow varsler så innbyggeren, med en tilpasset SMS eller e-post, om at vedkommende har en oppgave som må utføres. Her kan innbyggeren klikke seg direkte til oppgaven fra lenken:
 

SMS til innbygger - Klikk for stort bilde


Innbygger logger seg deretter inn via ID-porten, og fyller ut de manglende opplysningene. 

I skjemaet vil også informasjon som saksbehandler har fylt ut være synlig. 
 

Skjermbilde: Svar på melding fra kommunen.png - Klikk for stort bilde


Når innbyggeren sender inn skjemaet, så er det allerede metadata tilknyttet skjemaet. Det betyr at når skjemaet importeres til WebSak via ACOS Mottak, så havner det automatisk inn på riktig sak. 

Her vises svaret fra innbyggeren rett i saken:
 

Skjema for å fylle ut manglede opplysninger vises  - Klikk for stort bilde

 

En viktig detalj i dette samspillet er sporbarhet

Alt er sporbart, og henvendelsen fra saksbehandler – og svaret tilbake fra innbyggeren – blir journalført slik det skal.

Og hvordan ser flyten ut i Interact Flow? 
 

Flyt i Interact Flow - Klikk for stort bilde

Enklere blir det ikke! 

Her er en kort oppsummering:

Du kan enkelt tilrettelegge for god innbyggerdialog ved å kombinere WebSak, Interact og Flow for å lage en enkel dialogbasert løsning mellom saksbehandlere og innbyggerne. 

  • WebSak kan du designe brukertilpassede grensesnitt til saksbehandler ved hjelp av Interact
  • Interact kan du designe et digitalt skjema som publiseres ut mot publikum
  • Dette skjemaet kobles sammen til en flyt i Interact Flow
    • Interact Flow sikrer varsling til mottaker
    • Interact sikrer at skjemaet havner tilbake på riktig sak

 

Vil du vite mer om fordelene ved løsninger som snakker sammen? 

Legg igjen din informasjon, så kontakter Torstein deg for en spennende prat om veien videre for din organisasjon!

Bilde av ACOS-ansatt Torstein