1. Skriv direkte til målgruppen
Snu om på setningene!
Unngå å skrive avsendersentrert språk som "dette er et tilbud fra (bedriftens navn)" og "tilbud og tjenester som vi tilbyr". Henvend deg heller direkte til leseren. Ikke vær redd for å bruke du og deg.
Unngå å skrive:
❌ Dette er et tilbud fra (bedriftens navn) for unge mellom 12 og 25 år
❌ (Bedriftens navn) er lovpålagt å tilby ... når dette er nødvendig for deg
Skriv heller:
✅ Dette er et tilbud til deg mellom 12 og 25 år
✅Har du behov for ... kan vi skaffe det til deg
2. Bruk ord og utrykk leseren forstår
Det er lett å bruke stammespråket i bedriften, og vanskelig å skrive enkelt. Finn ut hvilke ord innbyggerne egentlig bruker når de søker.
Se for deg dette:
- En innbygger skal på tur i skogen, og lurer på om det er lov til å tenne bål. Tror du de søker på "åpen brenning" eller "tenne bål i skogen"?
- En eldre person trenger hjelp til å bestille mat fra kommunen. Tror du de pårørende søker på "matombringing", eller "få mat levert hjem"?
Unngå å skrive:
❌ Ambulerende skjenkebevilling
❌ Samordna opptak for barnehage
Skriv heller:
✅ Skjenkebevilling for enkeltarrangement og private selskap
✅Søk barnehageplass
3. Skriv aktivt, ikke passivt
Aktivt språk gir teksten bedre flyt, og det blir lettere å engasjere leseren. Passivt språk er tungt å lese. Et godt tips er å skrive hvem eller hva som utfører handlingen.
Unngå å skrive:
❌ Vedtaket kan påklages
❌ Søknaden blir behandlet
❌ Det kan søkes om
Skriv heller:
✅ Du kan klage på vedtaket
✅ Vi behandler søknaden din
✅ Du kan søke om
4. Skriv det viktigste først
På nett skriver vi den viktigste informasjonen til brukeren først, deretter fyller vi inn med detaljer. Start derfor med konklusjonen først.
Dette er en fin tommelfingerregel:
- Få inn det viktigste avsnittet først i teksten
- Få inn den viktigste setningen i første avsnitt
- Få inn det viktigste ordet i første setning
Unngå å skrive:
❌ Kommunen skal legge til rette for en samordnet opptaksprosess og sikre likebehandling av barn og av offentlige og private barnehager. Vi har full barnehagedekning, og hovedopptakets søknadsfrist er 1. mars.
Skriv heller:
✅ Du kan søke om barnehageplass hele året, men hvis du vil ha plass fra august må du søke innen 1. mars.
5. Skriv korte, men konsise ingresser
Teksten din trenger ikke en myk innledning som forteller at "på denne siden finner du informasjon om helsestasjoner i kommunen." Det forteller overskriften.
Gå rett på sak og fortell hvem som kan bruke tjenesten og hva de kan få hjelp til.
Unngå å skrive:
❌ På denne siden finner du all informasjonen om helsestasjoner i kommunen og hva vi tilbyr.
❌ Det er primært foreninger som arbeider for eller med barn og unge som er berettiget til kunst- og kulturtilskudd. Formålet med kulturtilskuddet er å stimulere til engasjement, mangfold og kvalitet i kulturlivet.
Skriv heller:
✅ Er du mellom 15 og 25 år kan du bruke helsestasjonen gratis.
✅ Du kan søke om tilskudd for å starte kunst- og kulturtilbud i kommunen.
En huskeregel for gode ingresser er at de har ett budskap, en til to setninger eller rundt 30 ord.
6. Dropp bilder som pynt i artikler
Unngå å bruke bilder på nettsiden, med mindre det gir en tilleggsverdi til teksten og hjelper brukeren å få løst oppgaven sin.
Sidene om sykehjem trenger ikke å ha pyntebilder av eldre mennesker. Siden om skoleskyss trenger ikke å ha bilde av en buss.
Brukeren er på jakt etter søknadskjema, priser og informasjon om hvem som kan få tjenesten.
💡 Tips: Last ned vår skriveguide med 10 konkrete råd som vil forbedre skriveferdighetene dine og sikre at innholdet du produserer er tilgjengelig for alle!
Last ned: Skriveguiden med 10 tips før publisering
Har du spørsmål om klarspråk, eller ønsker du hjelp med innholdsproduksjon?
Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg gjerne!