Rekk opp hånden om du har opplevd dette:
Du har mange ideer om hva som skal til for å lage nettsider som virkelig fungerer for innbyggerne og som gjør at organisasjonen din kan spare både tid og penger. Men dine gode forslag blir møtt av flakkende blikk og mumling om “seinere”, “for travelt” og “for lite ressurser”.
Vi vet, det er sykt frustrerende.
Men ikke gi opp! Jobben du vil gjøre er for viktig til det.
7 kjappe tips til hvordan du får gjennomslag hos ledelsen
Her er noen tips til hva du kan gjøre for å løfte nettsidene opp på agendaen og fram i pannebrasken til lederne dine:
1. Sett klare mål for nettsidene
Begynn med å sette noen tydelige mål for nettsidene, og vis hvordan de kan bidra til å nå organisasjonens mål. Her er et par eksempler:
- Er det et mål å effektivisere saksbehandlingen? Digitale skjema.
- Vil dere få ned antall telefoner og e-poster til ansatte slik at de får mer tid til å gjøre jobben sin? Jobb med klarspråk.
Vær konkret og husk at målene må være realistiske for din organisasjon. Svært få klarer å lage “verdens beste nettsider”.
2. Snakk ledelsens språk
Satt på spissen: Ledere bryr seg ikke om brukeropplevelser, de er opptatt av resultater og avkastning på investering.
Og de elsker tall.
Gi konkrete og tallfestede eksempler på hvordan nettsidene kan spare penger, øke effektiviteten eller heve kvaliteten på tjenestene.
3. Show, don’t tell
Ikke bare snakk om potensialet til nettsidene, vis hva som er mulig. Gi eksempler på hvordan andre organisasjoner har løst utfordringer dere har, lag en prototyper av en ny funksjon eller vis hvordan en bedre nettside kan se ut.
Et godt tips er å bruke data for å underbygge argumentene dine. Du kan for eksempel hente ut statistikk fra CMS for å vise hvor mange som besøker sidene, eller sitere tilbakemeldinger fra innbyggere (de som kommer inn via "Fant du det du lette etter"-funksjonen på nettsiden) for å illustrere problemene.
4. Prioriter det viktigste
Du klarer ikke fikse alt. Hva er det aller viktigste du bør bruke tiden din på? Start der.
5. Bygg allianser
Finn støttespillere i organisasjonen. Er det en avdeling som ser verdien av gode nettsider og som ønsker hjelp? Start med dem. Skap resultater og suksesshistorier sammen. Gå til tips 6.
6. Feir suksess!
Når du oppnår gode resultater, sørg for å fortelle om dem til ledelsen. I møte, på intranettet eller i andre fora. Dette bidrar til motivasjon og støtte for fremtidige prosjekter.
7. Vær tålmodig
Endringer tar tid. Ikke gi opp første gang du møter motstand. Fortsett å snakke om viktigheten av gode nettsider og hva de kan gjøre for dere.
Grip enhver anledning du får til å selge inn nettsidene. Du kan for eksempel lage en kort presentasjon som du alltid har klar, der du beskriver hvorfor det dere gjør er viktig, hvordan dere jobber og hvilke resultater dere oppnår. Alltid beredt, som de sier i speideren!
… Og her har du et siste bonustips på tampen:
8. Bonustips: Få hjelp utenfra
Noen ganger kan det være nyttig at “noen andre” sier det.
Du er alltid velkommen til å ta kontakt med oss!
Vi stiller med tall, eksempler og argumenter for å overbevise nettopp dine ledere om verdien av gode nettsider og hva som skal til for å lykkes på nett. Det kan være utfordrende å få gjennomslag for sine ideer, men er du målrettet, tydelig og utholdende vil du lykkes.
Helt sikkert!