5 tips til webredaktører i tidsklemma

Travelt på jobb? Ta med deg disse rådene inn i arbeidshverdagen, og merk at det blir enklere å mestre de viktigste oppgavene du har i rollen som webredaktør.

Visste du at mange webredaktører ikke har “webredaktør” som en del av stillingstittelen sin? 

Oppgaver knyttet til vedlikehold og drift av nettsidene er ofte et tilleggsansvar, på lik linje med det å være verneombud eller elevrådsrepresentant. Men, forventningene til hva som skal leveres, er ikke mindre av den grunn. Tvert imot!

Mange roller, begrenset tid

Som webredaktør skal du gjerne være både innholdsprodusent, ekspert på sosiale medier, ambassadør for universell utforming, statistikkanalytiker, søkemotoroptimalisør og klarspråkpionér. 

Ikke småtterier, altså. Og alt dette skal du gjøre i tillegg til dine faste arbeidsoppgaver.

Så, hvordan skal du som webredaktør håndtere denne tidsklemma? 

Svaret er å fokusere på de riktige tingene. Her er to smarte steder å starte:

  1. Utnytt mulighetene i publiseringsverktøyet ditt
  2. Sørg for at du bruker tid på det som gir best uttelling for nettsiden din

Det høres kanskje komplisert ut, men det er faktisk veldig enkelt – særlig når du følger disse rådene:

5 smarte tips som hjelper deg å prioritere tiden din riktig

1. Lag en enkel skriveguide

Innholdet på nettstedet må være korrekt, og det må presenteres på en måte som gjør det enkelt for brukeren å forstå og navigere. En guide som inneholder regler og retningslinjer for formatering, klarspråkprinsipper, og universell utforming, vil hjelpe deg med å sikre presist og høykvalitets innhold. 

En god guide gjør det også enklere for andre som skal bidra i arbeidet å følge den samme standarden som du jobber etter. 

Trenger du litt inspirasjon?

Last ned vår skriveguide: 10 tips før publisering!

2. Lag gode publiseringsrutiner – og hold deg til dem

Press fra ledelse og andre avdelinger kan ofte føre til hastverk og brannslukking. Planlegg arbeidet ditt, og ha en systematisk tilnærming til publisering av innholdet. 

Det finnes mange gode verktøy som kan hjelpe deg med å holde oversikt over oppgaver og forfallsdatoer. Dette hjelper deg med å prioritere og fordele arbeidsmengden over tid, noe som reduserer stress og øker kvaliteten på det du leverer.

Eksempel på publiseringsoversikt - Klikk for stort bilde

 

3. Utnytt verktøykassen din

Publiseringsverktøyet er verktøykassen din – fylt med hjelpemidler som kan gjøre redaksjonsjobben både enklere og mer effektivt. 

AI-assistenten i ACOS CMS, for eksempel, kan hjelpe deg med å oversette tekst, lage sammendrag, forbedre grammatikk og gi forslag til nytt innhold. 

Bruk også analyseverktøyet som ligger i CMS'et ditt til å se hva de besøkende faktisk ser etter! 

  • Søker de på spesifikke nøkkelord? 
  • Får de treff på søkeordene de bruker? 

Analyseverktøyet gir deg god innsikt, som du kan bruke til å sikre at flere søkende finner innholdet ditt på nett via søkemotorer som Google. 

Vil du lære mer om søkemotoroptimalisering? Last ned Vær synlig-plakaten! 

Bli synlig på nett med Vær Synlig-plakaten

Ved å bruke funksjonalitet som allerede ligger tilgjengelig for deg, kan du spare mye tid. Det gjør det også enklere for deg å sikre at innholdet ditt holder høy kvalitet – selv når du har mange andre oppgaver å håndtere.

4. Hold orden i innholdet ditt

Ikke la CMS-et ditt bli en oppbevaringsplass for ubrukte bilder, utdaterte tekster og gamle kladder. 

Rydd jevnlig opp i innholdet og fjern det som ikke er i bruk. Dette gjelder også sider med lav trafikk. Bruk statistikkverktøy for å identifisere hvilke sider som kan fjernes eller oppdateres. Unngå kaos ved å gi filer og mapper fornuftige navn, og sørg for at strukturen er logisk og lett å navigere.

5. Det enkleste er ofte det beste

Publisering skal være smidig og effektiv. Velg løsninger som sparer tid uten at det går på bekostning av brukervennligheten. Unngå å bruke unødvendig tid på bilderedigering eller komplekse oppsett når enklere løsninger kan være like gode.

Fokuser heller på det som betyr mest: Klart språk, god formatering og relevant innhold.

Last ned vår skriveguide - 10 tips før publisering

Litt hjelp på veien

Som webredaktør er du en nøkkelressurs i din organisasjon, selv om du ofte jobber litt i det skjulte. Ved å lage gode rutiner, holde orden og prioritere riktig, kan du gjøre hverdagen din enklere og levere høy kvalitet på nettstedet. Vi heier på deg!

Og husk, du er ikke alene.

Om du bruker vårt publiseringsverktøy finnes det mange gode tips og triks på hjelpesidene i ACOS CMS: 

Forsiden av hjelpesidene i ACOS CMS - Klikk for stort bilde


Vil du vite hvordan vi kan hjelpe deg med å lykkes som webredaktør? 
 

Profilbilde Herman