Sparer 500 timer i året med en enkelt tjeneste

Kristiansund kommune får i snitt 3 000 henvendelser i året på telefon og e-post fra innbyggere som ønsker betalingsutsettelse på fakturaer fra kommunen. Å behandle disse manuelt er tidkrevende. Eller, mer korrekt: Det var tidkrevende. Kristiansund fant nemlig en løsning: MinSide fra ACOS.

Kristiansund kommune sender alene ut 80.000 faktura i året. Av disse går hele 20% over forfallsdato, og en saksbehandler bruker i snitt 10 minutter på hver samtale og behandling. 

Før digitalisering av tjenesten

  • Innbygger henvender seg per telefon, e-post eller ved personlig oppmøte
  • Saksbehandler vurderer saken basert på innbyggers betalingshistorikk
  • Saksbehandler innvilger eller eller avslår søknaden om betalingsutsettelse og gjør endringen manuelt i økonomisystemet
  • Saksbehandler svarer innbygger
  • Tidsbruk saksbehandler: 500 timer per år

Etter digitalisering av tjenesten

  • Innbygger logger inn på Min side
  • Finner frem til den aktuelle fakturaen
  • Søker om betalingsutsettelse og får svar umiddelbart.
  • Kommunen velger selv hvilke regler søknaden skal vurderes etter
  • Økonomisystemet oppdateres automatisk
  • Tidsbruk saksbehandler: 0 timer per år 

Bli med på webinar om ACOS Min side

 

Smidig og innovativt prosjekt 

Kristiansund kommune er en del av IKT samarbeidet, IKT Orkidé, som består av 9 kommuner i Møre og Romsdal. Kommunene utvikler også egne tjenester til min side og er godt fornøyd med rammeverket fra ACOS som muliggjør flere digitale tjenester for innbyggerne, forteller Svein Taknæs i IKT Orkidé.

Min side fra ACOS er en fleksibel løsning der du enkelt kan koble på nye tjenester selv. Fleksibiliteten består i at vi kan velge blant åpne gratis løsninger, løsninger vi utvikler selv eller hyllevare fra ACOS. Løsningen har vært driftssikker og som administrator er den svært lett å både sette opp og administreres. Vi er svært fornøyde med samarbeidet vi har hatt og har med ACOS som har vært både smidig og innovativ.

Personlige tjenester på kommunens hjemmeside

Ved å tilby personlig informasjon på innloggede sider på kommunens hjemmeside, har innbygger nå mulighet til å søke om betalingsutsettelse på nett. Dette gir mange gevinster for kommunen:

  • Kommunen får frigjort ressurser som kan brukes på å effektivisere andre områder
  • Gi innbygger oversikt over hvilken informasjon kommunen har om deg, og hvilke saker en har eller har hatt med kommunen
  • Økt effektivitet og miljøgevinster ved å digitalisere kommunale tjenester
  • Utvikle metoder for produksjon og oppfølging av digitale tjenester

Klikk for stort bilde 

Se video av ACOS MinSide

 

Ønsker du mer informasjon om Min side fra ACOS?

Legg igjen kontaktinformasjonen din under, så tar vi kontakt med deg:

Felt merket med * må fylles ut