Selvbetjente innbyggere i Kragerø kommune

De nye nettsidene til Kragerø kommune tilbyr mange digitale tjenester som gjør innbyggerne mer selvbetjente. Resultatet er at kommune bruker mindre tid på saksbehandling.

Brukerne i sentrum
 

Kragerø kommune hadde behov for nye nettsider som gav en bedre brukeropplevelse for innbyggerne. Kommunen var spesielt opptatt av å tilby gode digitale tjenester som følger krav til brukervennlighet og universell utforming.

I dag kan kommunen stolt presentere de nye nettsidene sine for innbyggerne i Kragerø. De har fått en brukervennlig og oppdatert nettside, hvor de får løst sine viktigste oppgaver.

Gjorde grundige undersøkelser blant innbyggerne
 

Kommunen gjorde en undersøkelse blant innbyggerne og kommunens ansatte, i tillegg til behovsanalyser i samarbeid med ACOS. Resultatet dannet grunnlag for design, oppbygging og innholdsstrategi for de nye nettsidene.

Vi hjalp kommunen med å bygge opp nettsidene med et nytt og intuitivt design og enkle inngangsporter til de mest brukte tjenestene.

Prosjektet og løsningene fra ACOS har svart til forventningene. Vi har sett hvor viktig det er med god og tett dialog med leverandører for å få et bra sluttresultat. Samarbeidet med ACOS har vært bra. Gunnar Naas, prosjektleder i Kragerø kommune.

Vi har hjulpet Kragerø kommune med:

  • Brukerinnsikt - kartlegge brukerbehov og toppoppgaver
  • Innholdsstruktur og design på nettsidene
  • Prinsipper for klarspråk og oppbygging av innhold
  • Å effektivisere arbeidshverdagen til saksbehandlere
  • Å digitalisere papirskjemaer
  • Å skape selvbetjente og digitale innbyggere
  • Leveranse av vår CMS- og skjemaløsning (publiseringssystem)

 

Resultater:

  • Innbyggene synes det er enkelt å finne informasjon på Kragerø kommunes nettside
  • Tilbakemeldinger fra publikum og samarbeidspartnere viser at våre nye nettsider er enkle å navigere i. Innbyggerne finner relevant informasjonen, og forstår den.
  • Vår erfaring er at servicesenteret får færre henvendelser både på telefon og fremmøte.
  • Publikum finner nå lettere frem til informasjon og tjenester på våre nye nettsider. Dialogen er like god, bare mer effektiv.