KS har publisert en rekke råd om «Klart språk i digitale selvbetjeningsløsninger». Rådene har direkte relevans for oppbygning av skjemaer (utforming av startsider, ledetekster, svaralternativer, kvitteringsside, etc.). Gjennom workshopen lærer dere hvordan dere best mulig kan følge disse rådene i ACOS Interact.
Innhold i workshopen:
- Gjennomgang av prinsipper for brukervennlige skjemaer.
- Gjennomgang av skjemaer som er endret i henhold til prinsippene.
- Workshop-del der deltakerne selv redigerer eksisterende skjemaer i henhold til prinsippene.
Hvordan gjennomføres workshopen?
Før workshopen
- Kursholder og kunde blir sammen enige om to-tre skjemaer som er aktuelle å endre. Stikkord her kan være at skjemaene er mye brukt, for lite brukt, kompliserte, eller andre forhold.
- Kursholder redigerer skjemaene i henhold til rådene fra KS og generelt med tanke på bedre brukervennlighet.
På selve workshop-dagen
- Kursholder presenterer kort rådene fra KS og deretter skjemaene han har redigert. I presentasjonen av skjemaene legger kursholder vekt på å begrunne endringene han har gjort ved å vise til hvilke KS-råd endringene oppfyller, eventuelt om det er andre grunner til at han har endret noe i skjemaene.
- Dere redigerer et par andre, eksisterende skjemaer dere selv allerede har, i henhold til rådene fra KS. Kursholder gir råd og hjelper til.
- Dersom det er tid til det mot slutten av dagen, leder kursholder en gjennomgang i plenum av ett eller to av skjemaene som dere har redigert.
Det er viktig med diskusjon underveis gjennom hele dagen.
Vi vil understreke at dette ikke er et opplegg med vekt på logikk i ACOS Interact, men først og fremst med fokus på tekst, litt på layout (innenfor rammene av ACOS Interact), flyten i skjemaet, og hvordan skjemaet generelt kommuniserer med brukeren.